
Prototypowy motocykl MZ ETZ 252 W – wyprodukowano tylko kilka sztuk!
MZ ETZ 252W był prototypowym motocyklem opracowanym przez MZ (Mittelwerke Zschopau) w 1971 roku. Model ETZ 250 to następcą legendarnego Zschopauer Motorenwerke (ZMW) 250 „Export Touring” i dlatego znany był również jako „Export Touring 250″.
Skąd ta wyjątkowość?
MZ ETZ 250, jak i 252 napędzany był chłodzonym powietrzem dwusuwowym silnikiem dwucylindrowym wytwarzającym 25 PS (19 kW). Miał rurową ramę i wahacz, z teleskopowymi przednimi widelcami i pojedynczym tylnym amortyzatorem. Hamulce były bębnowe z przodu i z tyłu.
ETZ 252W został opisany jako najbardziej zaawansowany wschodnioniemiecki motocykl, jaki kiedykolwiek powstał. Miał zastąpić ETS 250, który był budowany od 1956 r. Pozostał w produkcji do 1964 r., kiedy został zastąpiony przez TS 250.
Wzrost mocy
MZ ETZ 252W miał ramę typu monocoque wykonaną ze stali tłoczonej z rurkami spawanymi. Silnik był oparty na tym z MZ ES 250/2 i miał pojemność skokową 249 cm3 z jednocylindrowym, czterosuwowym silnikiem z dwoma zaworami na cylinder i podwójnym gaźnikiem z systemem filtrów K&N. Moc wynosiła około 25 KM przy 6000 obr/min. Skrzynia biegów składała się z pięciobiegowej przekładni z napędem łańcuchowym na tylne koło.
Prototyp wyprodukowany został na sezon 1972 napędzany silnikiem MZ 250cc, został zmodyfikowany o podwójny wałek rozrządu i dwa gaźniki. MZ ETZ 252W nigdy nie był produkowany seryjnie, ponieważ nie spełniał wymogów homologacyjnych komisji wyścigowej FIM.